סינופסיס
Set in Sderot, a city in the south of Israel, this documentary portrait follows the life, culture, and rituals of an 84-year-old named Yamna. A miracle worker and a righteous woman, Yamna is regularly approached by people asking for help. Ilanit Swissa’s film frames Yamna’s life in prismatic fashion, allowing us to get to know her through those seeking her blessings, including a seemingly infertile woman who wants to get pregnant and a grandson who dreams of success in the music industry. At the same time, Yamna hopes to pass her mystical powers down to her daughter, Shula, though Shula has yet to discover how to embody them. In her observational work of nonfiction, Swissa portrays this unique and delightful individual with a combination of joy and curiosity.
2021, Israel, Hebrew with English subtitles
בפתחו של בית קרקע דל וצנוע הנמצא בעיר שדרות, יושבות שלוש נשים. הן הגיעו ליאמנה הצדקת, מקובלת כבת 80 וכעת הן ממתינות לתורן, לטקס שתערוך להן ולברכתה. כך מידי יום ביומו פוקדים את חצרה של יאמנה מאמינים רבים שעולים לרגל ומשחרים לפתחה, מקווים שתוכל לסייע להם, להעניק להם ברכה ולמצוא להם מזור. בעברית רצוצה מהולה במרוקאית, מגוללת בפנינו יאמנה את סיפורה ופורשת לפנינו את חייה ואת סודותיה. את הכוח המאגי שלה קיבלה יאמנה בירושה מאמה, שקיבלה מאמה וכך מדור לדור עוברת מסורת זו של תיקונים וסיוע לכל דורש- בלי שאלות, בלי תנאים ובלי תשלום. כוח שעבר מדור לדור בירושה עוד מהימים בהם חיו במרוקו ועד לימים בהם עלו ארצה.
בעת צילומי הסרט, כוחה של יאמנה הולך ותש. מחלת הסכרת ושאר עניינים גורמים לה לחולשה ובריאותה רופפת. סכנה מרחפת על מפעל החיים שלה ועל הסודות אותם היא אוצרות. יאמנה מנסה להעביר את הכתר שלה לבתה, שולה, שיודעת טכנית מה יש לעשות, אך עדיין מנסה לחפש את הניצוץ המיוחד שצריך בכדי להפוך לצדיקה כמו אמה. שולה עושה כל שביכולתה לדמות ליאמנה – היא יוצאת לקניות במקומה, מקיימת טקסים בים שיאמנה כבר לא יכולה לבצע וסופגת כל מה שאפשר כדי שהמסורת תישאר בידיה.
יהודית תל אביבית בת 40 שהשעון הביולוגי שלה מתקתק בעוצמה, מגיעה ליאמנה מתוך תקווה כי תוכל לסייע לה להיכנס להיריון, לאחר שכל הטיפולים הקונבנציונאליים והלא קונבנציונאליים אותם ביצעה בשלוש השנים האחרונות, לא הועילו. בעלה של יהודית, ג'ייקוב, מטיל ספק בטקס בו רוצחים תרנגולות. יהודית מסבירה שזו פעולה שהיא מבצעת כדי להיכנס להיריון. היא מאמינה ומנסה כל דבר. יאמנה מסבירה מה עליה לעשות ויהודית חוזרת לתל אביב נחושה להצליח במשימתה. יאמנה במבט חודר למצלמה מסבירה לנו שהיא רק שליחה, שהיא "שום דבר", שהכל זה מהאלוהים.
דודו נכדה של יאמנה הוא בן בית אצלה. הוא בן 28, בוגר בית צבי שמנסה בכל כוחו לפרוץ את תקרת הזכוכית שמעליו. לאחר שהשתתף בתוכנית הריאליטי "אקס פקטור" וכשל, נמצאות 15 דקות התהילה שלו מאחוריו. הוא שוב מובטל. יאמנה דוחקת בו לקום ולנהל חיים נורמאליים. היא עצמה הגיעה לשדרות לפני שישים שנה. העיר הייתה שממה ויאמנה עבדה בכל עבודה שרק יכלה: מפעל עוף קור, מפעל דקו והעבודה בחברת קדישא בה טיהרה מתים נחשבת בעיניה לגולת הכותרת- משם נשאב גם כוח צדיקותה. מחסדיה האחרונים למתים. ואכן, למתים תפקיד חשוב בעלילה זו.
הילולת רבי דוד ומשה הצדיק מתקיימת בחצר של יאמנה וכמידי שנה מגיעים שלל מאמיניה. זהו טקס שמתרחש בכל שנה בו תפילותיה של יאמנה קורעות את השמיים. השנה, מאמיניה של יאמנה מברכים את שולה ומתפללים שיהיה בכוחה לקבל את המסורת של אימה ולהמשיך את דרכה.
לאחר שטקס התרנגול כשל, יהודית מגיעה בשנית ליאמנה וזוכה לקבל תרופה מיוחדת – שימוש בבליל עשבי מרפא לשלושה ימים ולאחריהם טקס הרמת רחם. יהודית מתמסרת בכל ליבה לטיפול המיוחד של יאמנה. גם לדודו נכדה מקדישה יאמנה טקס מיוחד. והוא אמנם מתחיל לעבוד, אבל בעבודות דחק שאינן קשורות לכישרונו כזמר וכשחקן. נכדותיה של יאמנה, בעת שיחה בסעודת פורים בחצר של סבתן, תמהות אם הכוח של סבתא שלהן מסייע רק לרחוקים או גם לקרובים. הן חלוקות בדעתן אך בכל מקרה בטוחות שסבתא שלהן היא אישה יוצאת דופן ומתפללות כי מישהי מבנות המשפחה תצליח למלא את מקומה, בבוא יום פקידה. שולה מנסה לקיים טקסים אך מאמציה לא תמיד עולים יפה ונדמה שהלימוד שלפניה עוד ארוך ומפרך. דודו מבין שמשהו לא עובד עבורו והוא פונה לטיפול תרופתי. יהודית מגיעה לבשר ליאמנה שהיא הרה, שתיהן שמחות במיוחד. יאמנה בקולה הרועד אומרת שהיא לא זקוקה לדבר מלבד המצוות הללו, לא לכסף ולא לזהב, רק למעשים הטובים הללו. מצבה של יאמנה מתדרדר והיא מאושפזת בבית חולים. לאחר עשרות שנים בהן לא היה יום שלא קיבלה מטופלים, נותר כסאה ריק.
הסרט על יאמנה הוא פורטרט נדיר על אישה המייצגת תרבות שלמה, על כוחה של ירושה, על כוחה של עלייה שהביאה איתה תרבות מזרחית שממשיכה להדהד והוא מנסה לתהות על מורכבותה של האמונה ועל קסמיה.